++ Suntikan Semangat! ++

Monday, August 4, 2014

- Loket Zinnia... 1 -


Assalamualaikum :)
Since Loket Zinnia (dulunya tajuk Katakan Kau Bahagia) akan terbit bulan depan, insya-Allah kalau tak ada halangan, so saya akan letak teaser by teaser kat sini sehinggalah novel tu diterbitkan di pasaran nanti. Sesiapa yang sudi bolehlah singgah, lepak2 sini dan baca ye. :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
... teaser 1


ENTAH ke mana Zatie membawa Adam. Hantar SMS tanya pun hanya dibalas ‘kau janganlah risau, Adam selamat dengan aku’ siap dengan winky face. Bosan duduk di bilik, Zenia putuskan untuk turun mengambil angin. Kalau tak silap petang itu ada acara permainan bola tampar di tepi pantai untuk para bapa yang datang menyertai hari keluarga itu. Zenia tak ada hati nak menonton jadi dia cuma berjalan-jalan di tepi pantai sambil menghirup udara petang.
            “Tadi orang tu cakap tak nak turun, nak duduk kat bilik aje rehat. Tup-tup, dia yang sampai dulu kat pantai ni.”
            Suara yang disertai dengan gelak kecil itu mematikan langkah Zenia. Tak payah berpaling, dia dah tahu itu Hayyan. Macam mana boleh lupa pasal mamat ni seorang? Nak tak nak terpaksalah dia berdepan dengan Hayyan juga.
            “Mana ada saya cakap nak duduk rehat kat bilik. Saya cuma cakap tak nak turun aje,” dalih Zenia.
            “Ayat dia lain, tapi maksud sama,” balas Hayyan pula.
            Zenia malas melayan. Langkahnya diteruskan.
            “Adam mana?” Hayyan berjalan menyaingi langkah perlahan Zenia. Wajah wanita itu direnung dari sudut tepi. Zenia nampak tenang dengan rambut yang diikat satu, baju T lengan panjang dengan skirt labuh yang hujungnya diangkat sedikit dan dipegang dengan tangan kirinya.
            “Keluar dengan Zatie.” Ringkas Zenia menjawab.
            “Baguslah...” gumam Hayyan sambil tersenyum penuh makna.
            “Apa yang bagus?” Zenia kerut kening memandang Hayyan. Ceria semacam kenapa?
            “Bagus sebab dia orang macam bagi peluang kat saya untuk habiskan masa dengan awak kat pantai ni...”
            “Hayyan...” Zenia menghentikan langkahnya. Lelaki itu kini berdiri menghadapnya. “Cukuplah tu. Saya tak nak dengar awak cakap apa-apa lagi pasal kita.” Wajah Hayyan direnung tepat namun hanya sekejap. Jantung terasa berdegup laju lagi. Kenapa setiap kali dia cuba nafikan rasa di hati, setiap kali itu juga dia gagal?
            “Bagi saya sebab kenapa saya tak boleh cakap pasal kita?”
            “Sebab kita dah putus lama dulu.” Zenia menentang renungan Hayyan lagi. “Saya yang putuskan hubungan kita berdua. Saya yang tinggalkan awak, saya yang mintak awak lupakan saya, saya yang mintak awak cari pengganti lain. Awak dah lupa semua tu?” Bergenang sepasang matanya tika menuturkan kata-kata itu. Angin dingin pantai tidak lagi menyejukkan. Zenia mengetap bibir menahan sebak.
            Hayyan menghampiri gigi pantai. Selipar yang dipakai ditanggalkan dan melipat hujung seluar hingga ke paras betis. Sengaja membiarkan air laut mengenai kakinya. “Nia, sejuk air kat sini. Mehlah try,” ajaknya dengan suara yang diceriakan.
            Zenia memejam matanya seketika. Kenapa Hayyan sengaja mengelak apabila dia membuka kisah itu?
            “Come.” Hayyan menarik tangan Zenia supaya mendekatinya. “Tanggalkan sandal awak,” suruhnya.
            Zenia pun tak tahu apa yang merasuknya supaya mengikut kehendak Hayyan. Sandal yang ditanggalkan terus diambil Hayyan tanpa sempat dia menghalang.
            “Lain kali kalau awak nak datang pantai jangan pakai skirt tau. Angin kat pantai ni kuat, nanti habis terbang skirt awak. Lainlah kalau kita ni dah kahwin, tak apalah saya nak tengok lebih-lebih,” gurau Hayyan lalu ketawa sendiri. Dia tunduk bermain-main air dengan tangan kiri sementara tangan kanan memegang seliparnya dan juga sandal Zenia.
            Zenia diam saja di situ. Setiap kata-kata Hayyan, setiap gurauan Hayyan, hanya menambah debar dalam hatinya. Adakah itu bermakna cinta untuk lelaki itu masih ada? Masih tak pernah padam biar apa pun berlaku antara mereka berdua?
            Zenia terkejut apabila tiba-tiba Hayyan memercikkan air ke mukanya. “Hisy, Hayyan!”
            Hayyan ketawa. Makin Zenia marah, makin seronok dia memercikkan air ke muka wanita itu. Zenia yang geram bertindak membalas ‘serangan’ Hayyan. Sudahnya kedua-duanya basah lencun bermain air di gigi pantai itu. Selipar yang dipegang Hayyan tadi sudah terlepas entah ke mana. Seronok sangat bermain sampaikan tak peduli lagi dah keadaan di sekeliling. Wajah Zenia yang tadinya suram, bukan main gembira lagi. Hampir sejam menghabiskan masa di pantai, barulah kedua-duanya memutuskan untuk pulang ke resort.
            “Hayyan, sandal saya!” Zenia terjerit memanggil Hayyan yang sudah jauh berjalan di depan. Sesuka hati dia aje tinggalkan aku kat sini, bebel Zenia dalam hati.
            Hayyan masih lagi dalam tawa rancaknya. Dia berpaling ke belakang. Sandal Zenia di tangannya ditayangkan tinggi.
            Zenia mengetap bibir. Dihampiri Hayyan dengan kaki yang sudah bersalut pasir pantai. Melekit-lekit jadinya. Nasiblah, siapa suruh main air tak ingat dunia.
            “Nah, tuan puteri.” Hayyan meletakkan sandal Zenia di atas pasir.
            Zenia terus menyarung sandal itu. “Ni semua awak punya pasal. Balik nanti tak tahulah nak jawab apa dengan Adam kalau dia tanya.”
            “Pasal Adam tu awak tak payah risau sebenarnya. Awak cakap apa aje dia mesti percaya. Yang awak kena risaukan, macam mana nak jawab dengan Zatie.” Hayyan tersengih.
            Zenia menjeling. Betul kata Hayyan tu. “Salah awak semua ni!”
            Dan Hayyan terus menyambung tawanya yang entah bila akan habis.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~wait for teaser 2 :)


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...