++ Suntikan Semangat! ++

Saturday, November 17, 2012

- Kita Kawan Sampai Mati! -

Assalamualaikum...

Sorry tak update n3 novel. Busy sangat2 *konon* sampai takde masa nak menulis. Bila ada masa pulak, mood pulak yang takde sebab kepala otak asyik fikir assignment... assignment... assignment...

N3 kali ni bukan apa sangat pun, cuma nak membebel je. Ni pasal kawan aku... ehem... rasa pelik je buat n3 camni ni kan. Haha. Buat my friend Ema, silalah touching sekiranya anda terbaca n3 ini okey! :P

Aku kenal Ema masa asasi kat UiTM Kuantan dulu. Masa sem pertama, kitorang duk satu dorm. Tapi masa mula2 memang tak kenal sangat dia. Nama pun tak tau. Dah seminggu kot duk situ baru tahu nama dia *padahal katil sebelah menyebelah*. Kitorang satu kelas masa tu. Opkos la mula2 kekok kan, kena dengan aku pulak yang jenis tak berapa nak mesra alam ni kan. Tapi lama2, kitorang jadi makin rapat. Daripada duduk jauh2 dalam kelas, dah jadi duduk sebelah menyebelah. Hujung2 minggu sesama tido lambat sebab layan movie. Ema download, aku copy. Haha. Tapi kalau ada movie yang tak berapa nak elok sangat tu kan, dia akan cakap "Ika tak boleh tengok! Budak underage!"

Masuk sem kedua kitorang tak duduk dorm dah, pindah masuk kolej. Aku dapat sebilik dengan Ema. Bilik 304 blok C. Banyak sangat kenangan dalam tu. *ambik tisu, srooootttttt!*

Bila dah duduk ber2 je 1 bilik, mestilah banyak benda yang kitorang share sama2. Awal sem tu lagi beli buku nota warna pink sama2. PINK uolss! Entah cemana aku yang tak minat pink boleh beli buku tu. Haha. Then pada satu hari, aku date dengan Ema pi Berjaya Megamall tu, tetiba ada orang datang jual keychain handphone. 1 RM6, 2 RM10. So kitorang share duit beli keychain tu. 1 untuk aku, 1 untuk dia. Pakai sama2 kat handphone. Comel kan? :P

Aku dengan Ema tak cakap guna bahasa 'saya-awak', bukan jugak 'aku-kau', apatah lagi 'lu-gua'. Kitorang cakap 'orang-Ema-orang-Ika'. Yes, she calls me Ika. *actually Ika tu nama panggilan dalam family*. Kekadang tu rasa macam comel lak kan? *perasan*. LOL.

Apa aku boleh cakap untuk describe Ema?

1. She hates Milo! Duk dekat dengan dia, janganlah ada sesapa buat air Milo. Kalau tak nanti dia akan muntah. Nasib baiklah aku pun tak suka sangat minum air Milo. Sepanjang kitorang duk sebilik aku cuma minum air Cadburry 2in1 tu je.

2. Dia terror bab2 download movie and certain parts dalam komputer. Masa mula2 dapat course sistem maklumat ni dulu dia pernah cakap kat aku, "Sepatutnya orang dapat course ni sebab orang kan suka main komputer. Sejak bila pulak Ika minat komputer ni? Haha." =..=

3. Dia suka makan tomato. Kalau beli lauk pastu terjumpa tomato dalam tu, sedekahlah kat dia. Haha.

4. Dia suka layan lagu2 Taylor Swift. Aku pun sekarang dah belajar dengan dia layan lagu akak Taylor tu. The latest one dia bagitau aku, lagu Begin Again. Sekali dengar terus tangkap cintan! Kalau dalam bilik tu memang dia suka pasang lagu. Kalau dia tak pasang lagu, aku akan rasa pelik then aku tanya dia "Ema kenapa tak pasang lagu?". Dan lepas tu dia akan pasang. Haha.

5. Ema selalu faham perasaan aku. Serius. Tak perlu pun aku bagitahu dia apa yang aku rasa, she already knows. Then kalau dia nampak aku meroyan kat fesbuk dengan twitter pasal something yang buat aku sedih, dia akan tanya kenapa. Faham sangat aku susah nak buka mulut, dia takkan paksa. Then dia akan suruh aku tengok cerita2 kelakar. Contoh hari tu, dia cakap "Masa2 sedih ni, pergilah layan cerita kelakar. Jozan ke..." . See? Dengan cara tu je, dia dah boleh buat aku happy balik. Walaupun tak boleh mintak aku cerita apa yang buatkan aku sedih, dia pilih untuk buatkan aku happy.

Dan Ema selalu cakap ni kat aku...

"Ika ni clumsy lah!"

"Ika kalau ngadap laptop mesti wajib peluk botol susu sambil pegang dahi macam orang putus cinta."

"Tengok oreo, teringat orang tu..."

"Ika kalau selimut mesti selubung satu badan. Orang masuk bilik terkejut tengok, ingatkan ada hantu bungkus atas katil."

Trademark dia -- "Segan banggg?"

"Ika suka mandi lama jadi biar orang mandi dulu."

Sekarang Ema kat UiTM Kedah. Walaupun setahun je kitorang sama2, persahabatan kitorang masih kekal sampai sekarang. Kekadang tu saja buka fesbuk atau twitter sebab nak carik Ema. Percaya atau tak, aku jarang sangat3 SMS dia. Tapi kalau berfesbuking sama2, ada laa kerja gila yang kitorang buat. Bak kata Atin sepuku aku tu, "Tiap kali buka fesbuk, mesti ada diorang berdua ni duk merapu. Main benda pelik2 je.". Well, itulah kami. :D Jauh, tapi sentiasa dekat di hati.

Aku takkan pernah lupa ni...

Tengah2 malam hampir setiap malam, aku dengan dia akan sama2 lapar. Megi laa kerja kitorang. Hehe.

Kat depan kolej ada orang jual burger dengan nasi lemak. Nasi lemak selalu je cepat habis. Jadi sebelum maghrib lagi kitorang dah turun beli nasi lemak takut tak sempat.

Blok kitorang bertentang dengan blok siswa. Bilik pulak tingkat 3, boleh nampak jelas bilik siswa tingkat 2. Aku dengan Ema selalu je skodeng papa *ohmaii... jangan tiru aksi ini!*. Papa tu siapa? Ahaa... papa tu budak asasi law. Hensem tau? Kitorang bukan minat sangat kat dia tapi saja je buat dia jadi bahan hiburan. Kekadang tu menggedik dari jauh "Ika, papa... papa!". Aku pun sama "Ema, tadi orang jumpa papa! Still dengan sweater koko dia. Hensem!".*teruk perangai anak dara ni*. :P

"Ika tak nak makan aiskrim ke?" "Nak!" "Jom gi Petronas depan tu." "Jom!" Lalu kami berdua pun keluar dari kolej pergi Petronas kat depan tu sebab nak beli aiskrim. Ohh, dan juga oreo. Walaupun dah dekat pukul 11 malam, sanggup!

Ema selalu acting macam dia tu husband aku. Kekadang tu menggila dengan dia, aku nak gi kelas pun dia cakap nak hantar sampai depan pintu. "Ika tak nak salam abang ke?" Ngahahahaha. Ema sangatlah senget!

Masa beli nasi lemak atau burger, kitorang selalu intai2 budak2 lelaki gi surau. Hensem kot pakai baju Melayu. ^__^

Ada sorang tu kan... kan... kan... nama dia *teeettttt* tak boleh sebut. Haha. Aku dengan Ema sama2 suka dia. *suka kat sini bukan bermaksud suka betul2 hokeyyy* . Kalau Ema jumpa dia, balik bilik mesti dia bagitahu aku "Ika tadi orang jumpa @^#&$(!" . Aku selalu cakap kat Ema "@^#&$( selalu like status Ema kat fesbuk. Orang punya tak pernah pun. Tak aci!" . Dan Ema akan mengapi-apikan aku lagi dengan berkata "@^#&$( like status orang tiap kali orang update." Lagi sakit hati "@^#&$ komen status orang!" And I was like... what theeeeee? =..=

Ema selalu suggest lagu2 best kat aku. Dia tahu aku kalau dengar lagu, aku pentingkan lirik. Kalau melodi best tapi lirik hampeh, aku tak suka. Tapi kalau melodi tak best dan lirik best, aku minat! Sampai hari tu Ema bagi kat aku satu quote -- 'Happy people enjoy the music, sad people understand the lyric'. Tiap kali aku share lagu kat fesbuk, dia dah tahu dah mesti sebab lirik lagu tu best. Haha. Satu hari tu aku share lagu I Wish by One Direction dengan caption "sadis je lagu ni" then dia tanya "apa yang sadis?" . Aku cakap "lirik dia laa...". Dia pun dengan innocent berkata "Ya ke? Kenapa selama ni orang dengar lagu ni takde rasa apa2 pun? Tak pernah peduli pun dengan lirik asalkan lagu best." Aku kata "Ema memang takde perasaan!" dan dia akan jawab balik "Orang kan happy, mestilah layan muzik je. Ika kan sedih... sebab tu dengar lirik je." Dan dia akan mentertawakan aku. Cis. -______-"

Bila tiba waktu maghrib, aku akan cakap "gelapnya dunia!" dan pergi buka lampu. Ema dah faham sangat dengan trademark tu dan kekadang dia jadikan itu satu joke. Hampeh betul.

Ema tahu aku memang sensitif main pegang2 ni. Bukan apa, sebab aku geli lah! Hahaha. Dia faham dan dia takkan cuba2 nak main peluk2 dengan aku. Ngeeeee. Tapi sedih sebab hari last aku kat kolej, dia cakap "Tak boleh nak peluk...". Tahu tak masa tu aku sedih gila? Sobssss.

Aku pernah hilang bestfriend. Kawan baik yang akhirnya jadi strangers. But Ema, orang takkan lupa Ema. Ingat eh, walau apa pun yang jadi, kita tetap kawan. Sampai mati!

Bila Ema dah jumpa 'someone' yang boleh sayang Ema sampai bila2, let me know him k! Dan ingat, tolong jangan balik dengan 'orang tu' semula! Orang tak benarkan! Kalau dia contact Ema lagi, nyanyi lagu Taylor Swift 'We Are Never Ever Getting Back Together' k? *kehkeh. Gurau je. Kalau dah jodoh nak buat cemana kan?*

Bila Ema nak kahwin nanti, bagitahu orang! Kalau orang masa tu kat oversea pun, orang sanggup fly balik demi Ema! >___<

Hope kita boleh jumpa balik satu hari nanti. Sooner or later!

Tengok Johny English Reborn kat East Cost Mall!

Pagi sebelum final exam first sem!

Campus day out at Pantai Teluk Cempedak. See baju sama? Warna je lain.

KFC East Cost Mall!

Mula2 tak perasan, tapi bila masuk kelas ramai tegur baju kita ni hampir sama coraknya. Kekeke.

>> True friend doesn't let you do stupid things... alone. <<

Sayang Ema ketat2! *ambik tisu lap air mata*

~end


1 comment:

Aziela said...

Tak perlu masa lama untuk menjadi BFF kalau serasi. Tapi kalau tak serasi, seumur hidup pun belum boleh jadi friend lagi.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...