++ Suntikan Semangat! ++

Thursday, August 9, 2012

- Segmen Mia Kaftiya : Kenapa Aku Pilih Bidang Penulisan? -

Assalamualaikum...

Ni 1st time join segmen2 blogging ni. Sebelum ni mana pernah. So, haiii Kak Mia! *lambai2 mesra*. Silakan baca n3 khas ini. Hehehe.

Sebelum ni aku dah pernah cerita dah pasal perjalanan aku jadi seorang penulis. Kalau Kak Mia rajin nak baca, boleh klik n3 ni [Perjalanan Saya Menjadi Seorang Penulis]. N3 tu panjang berjela tau, kalau larat bacalah. Hehe.

Secara ringkasnya, aku mula menulis start dari darjah 6. Tapi masa tu tulis cerita merapu meraban tak tau apa menda. Start berani share karya dengan kengkawang masa form4, masa ni jugak aku hantar cerpen2 kat p2u. Ohh, masa tu agak teruk kena hentam dengan pembaca2 kat p2u. Runtuh jap semangat tapi berkat sokongan kengkawan, aku recover balik sikit demi sikit. Hihi.

Siap manuskrip KAU PEMILIK HATI lepas SPM. Tapi sebenarnya, lepas habis SPM tu aku tak terus taip KPH. Aku ada taip satu cerita, untitled story. Idea yang tetiba melintas lepas tengok drama Putera Katak kat tv3. Kekeke. Tapi cerita tu stuck, tak sampai 100++ pun aku dah stop, seriously rasa sangat entah apa2. So aku pun terus taip KPH. Bila siap, aku tak terus hantar ke penerbit, sebab masa tu aku ragu2 lagi dengan pilihan aku. Honestly cakap, pilihan aku masa tu bukan KN tau. Hehe.

Apa pilihan aku masa tu biarlah terus menjadi rahsia. Aku tak confident dengan diri sendiri and kawan2 pun asyik duk pujuk, duk hasut aku hantar ke KN sebab KN baru nak naik masa tu (masa tu bermaksud tahun lepas ye) . Setelah berfikir2, aku pun buat keputusan hantar KN. Alhamdulillah, manuskrip diterima. :-)

Tak reti nak cerita banyak2 lah. Kisah aku sangat simple. Apa2 pun, harap Kak Mia puas hati baca n3 ni ek. Hehe.

Jadi kenapa aku pilih bidang penulisan? Sebab aku minat. Sebab minat tu jugak, aku harap aku dapat beri something untuk semua orang yang membaca dan aku akan cuba masukkan elemen2 agama dan jugak sedikit ilmu untuk tatapan semua selagi termampu untuk karya2 akan datang, dengan niat atas nama Allah SWT. That's all. :-)


~end


5 comments:

MiMi said...

f4,.sama r. haha. kite pun start nk wat muka tak malu tunjuk cite kat kwn masa form 4.
ps: apa pilihan sebenar slain KN eh? hehe.

mia kaftiya said...

oh, kak mia pulak start menulis masa form 4, mula serius beberapa tahun selepas tu, no wonder ayumi dpt siapkan novel lebih awal.. hewhewhew.. >__<

tq for this entry. baca cerita2 korang memang bg inspirasilah pada akak! ^__^

Hanny Ynna said...

Saya lak masih bereksperimentasi dan berkompromi dengan hati untuk menayangkan hasil kerja tangan saya. Haha...(walaupun sama2 bermula dengan mia kaftia mase form 4 secara diam2...) T_T

[AYUMI SYAFIQAH] said...

rata2 semua mula masa sekolah kan cuma takde keyakinan diri aje. hek2 >___<

Husna Humairah said...

im trying to be the penulis! mesti cuba! insyaAllah. :')

p/s : follow you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...