++ Suntikan Semangat! ++

Friday, August 24, 2012

- Raya 2012 -

Assalamualaikum...

Hello everybody! How's your raya? Does everything go well? Eh eh, tak nak speaking bagai la kan. Yelaa, kita bukan lagi student TESL atau orang panggil TESLian kan? Kita hanyalah student kursus biasa2 aje, takde hebat macam orang lain pun. Sebenarnya aku bukan nak cakap pasal student TESL ke tak TESL. Aku cuma nak bercerita pasal raya aku tahun ni! Hehe.

Raya tahun ni? Okey la. Nak kata meriah takde la meriah sangat. Mood raya pun tak berapa nak ada sebenarnya. Masa orang duk kecoh ucap selamat hari raya, pasang lagu raya sana sini, aku terbaring atas sofa dengan selubung dalam selimut. Cik Ema cakap, aku kalau selubung selimut terus satu badan tak nampak apa. Macam rupa hantu bungkus pun ada. Apakah? -,-

Aku demam dekat seminggu, lepas pergi jumpa doktor baru sihat balik. Virus demam pun ngengade nak jumpa doktor bagai. Hampeh je. 2 hari sebelum raya baru start kemas rumah. Tugas aku? Ringan je kot. Almaklum la, orang demam. *alasan semata :P*.  Malam raya baru tengok baju raya nak pakai esok. Tengok baju raya, baru la rasa excited sikit. Kalau dak, muka basi je. Huhu.

Tahun ni aku dapat dalam 6 keping kad raya. Dah lama tak dapat, last dulu masa sekolah rendah. Hehe. Terima kasih banyak2 bagi yang hantar kad raya. Paling special kad raya daripada Kak Aziela. Tenkiu kak sebab bagi kad raya kat shayeeee! :')

Pagi raya, biasalah satu keluarga dan sedara mara berkumpul, bersalam salaman, bermaaf maafan, bergambar gambaran.


Lepas tu aku dengan family aku pergi beraya rumah sedara mara sebelah ayah. Atuk nenek dua2 belah dah takde, jadi kita beraya rumah mak cik dan pak cik aje la. Duit raya? Opkos la dapat. Titew tecik lagi tauuuuu. :P
Dalam family aku, bagi sesapa yang belum kerja, masih qualified untuk dapat duit raya. Dan untuk student aipiti macam hakak ni kan hadik2, wajiblah dapat lebih sikit. Ehek~ Balik rumah dah zuhur dah. Rest kejap, solat lepas tu panjat katil!

Raya ke2 pun lebih kurang. Tapi biasanya tahun2 sudah tiap raya ke2 kitorang akan balik Marang, ziarah keluarga besar sebelah ayah. Tapi tahun ni tak balik sana, tak tahu kenapa. Jadi kita beraya sekitar KT aje la. Ada open house rumah tok sedara, pastu balik rumah tunggu orang datang beraya. Oh ya! Lupa nak cerita. Tiap kali orang datang rumah, I mean sedara mara la kan, mak aku wajib cerita pasal aku yang dah jadi novelis ni. Heh. Aku pulak? Kalau boleh nak aje nyorok kat dapur tak nak kuar2. Boleh pulak masa raya ke2 tu kan, aku tengah syok2 tidur dalam bilik tetiba mak aku kejutkan, dia cakap sepupu aku yang aku panggil Kak Win nak beli KPH dan nak sign aku sekali. *Oh ye, memang ada lagi stok KPH kat rumah sebab mak tak kasi jual dah. Dia nak jual kat sedara mara but now dah licin*. Aku pun dengan mamainya turun jugak dari katil. Kalau tak fikir family, jangan harap tau! Basuh muka, siap2 ala kadar, pi la tunjuk muka. Punyalah kecoh diorang tu. Kak Win dengan husband dia siap offer diri nak jadi pelakon kalau KPH diangkat jadi drama atau filem. Erk. Okey takyah nak berangan jauh sangat. Apa aku buat masa tu? Sengih2 senyum2. Tak tahu nak jawab apa. Huhu.

Boleh dikatakan, setiap pak cik mak cik sepupu sepapak yang aku jumpa time raya, semua mak aku buka cerita pasal aku tulis novel ni. Kekadang aku rasa macam... mom, stop it please! Tapi aku fikir positif la, mak aku tu bukannya apa. Dia cuma overexcited je, mesti la bangga dengan anak dia ni kan walaupun KPH tu bukanlah apa sangat. Then aku fikir, sukati la mak, as long as you're happy.

Pendek kata, raya tahun ni memang aku jadi perhatian. Mungkin tu yang membezakan raya tahun ni dengan raya tahun2 lepas. Malam raya ke2 tu jugak, sedara mara dari Kedah dan Shah Alam sampai *disebabkan aku duk kat rumah arwah nenek, jadi diorang semua memang stay kat sini tiap kali balik kampung*. Meriah rumah aku ni tau.

Raya ke3, ada makan2 kat rumah ayah man pagi tu, pastu aku pergi open house kat rumah Cik Athirah. Lama gak aku lepak sana. Sempat jumpa Cik Nana, Encik Sopi, Encik Shamir, Encik Faieez dan Encik Haziq. Dah besar2 dah rupanya kawan2 aku sekarang eh. Paling takleh blah soalan si Shamir tu. Elok aje dia tanya aku "pakwe sihat?". Heh, bukannya dia nak tanya aku sihat ke tak. Aku pun dengan muka tak bersalah tahap kuasa giga jawab je la "sihat...". Tu tak campur2 lagi dengan yang lain2, melawak tak hengat. Penat gelak weh. Hahaha.

Malam tu pulak ada open house kat rumah ayah long, ada bbq! Ni lagi 1 tradisi family kitorang. Raya ke3 wajib berbbq kat rumah ayah long. Syok ooo! Esoknya pulak open house kat rumah Cik De. Sebelah malam pulak makan2 kat rumah ayah yie. Malam tu jugak sedara dari KL sampai, baru nak balik beraya kat sini.

Raya ke5 takde wat apa, duk rumah aje. Raya ke6, open house kat rumah ayah chik. Ayah chik ni ayahanda Cik Atin, sepupu merangkap bestfriend masa kat UiTM Kuantan dulu. :)
Sebelah malam pulak makan2 kat rumah teh mat. A big family right? Seronok dapat berkumpul ramai2 macam ni.

Okey, itu aje la kisah raya aku. Meriah tak meriah, itu aje la seadanya. Hehe. Lepas ni tak tahu sempat ke tak nak update KKB sebab aku tengah busy nak uruskan hal sambung belajar. Bayaran yuran, medical check up *bosan jumpa doktor*, isi borang segala mak nenek, nak apply duit yayasan, ptptn, shopping pun belum tau. Aku daftar kat UiTM 1 September ni. UiTM mana? Biarlah rahsiaaaaaaaaaa. Hehe. :P

~end


2 comments:

mia kaftiya said...

hekhekhek.. mak gn kakak titew pun same, suka promote pasal kite kat kawan2 and sedara mare. malu taw, novel pun x kuar lagi, *blush* >__<

#eh, eh, tergedik pulak.. hihihi.. *ketawa sopan*

[AYUMI SYAFIQAH] said...

hehhehee.. mak pulak yang terlebih excited. haha >___<

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...