++ Suntikan Semangat! ++

Thursday, May 10, 2012

- Jom Kenal Kau Pemilik Hati -

Assalamualaikum...

Hari ni kan... kan... tadi pagi on Cheffy, cam beselah nak berfesboking sambil sambung taip manuskrip kan, aku dapat emel dari pihak KN. Tengok subjek je pun dah teruja nak mampos. Tau nape? Sebab Kak Sue emel kat kita cover novel Kau Pemilik Hati! Ecehhh... senyum sampai nampak gusi. hihihi.

Siyes, rasa nak pitam kejap tengok cover, siap ada nama sendiri tertulis kat situ... Cover yang sangat tenang mata memandang. Nak tengok tak? Nak tengok tak? heheeee. Sorry, takleh kasi lagik. Kita tunggu sampai KN umumkan secara rasmi, then baru aku share kat semua readers ye? eheeee. :)

Malam ni nak mengimbau balik kenangan2 masa aku start tulis KPH. Kau Pemilik Hati atau tajuk asalnya Kau Inderaku. Aku sendiri yang request nak tukar tajuk. Nape? Entahlah... tak dapat nak dipastikan sebabnya. hihihi. Aku tanya kawan2 sekolah dulu, macam2 cadangan tajuk diorang kasi. Then came out with Kau Pemilik Hati. Tu final title yang aku dapat, and aku rasa sedap aje bunyinya. Kan? Kan? Kan?

Okey, aku mula tulis KPH masa aku form 4, yakni masa tu aku baru 16 tahun. So dah boleh bayangkan berapa tahun usia KPH tu kan? hehehe. Masa tu sekolah lagi, aku takde masa 24 jam macam sekarang nak duduk mengadap Cheffy. Oh ya, masa tu Cheffy tak wujud lagi ye. So aku cuma mampu tulis secara manual dalam buku log warna biru. Dua buah ye! Yang satu tu nipis je, sambung lagi dengan satu lagi buku. Tapi 2nd book tu tak sampai separuh pun. Maknanya banyak lagi belen muka surat yang masih tak guna masa tu.

Ni dia KPH masa dulu2 tu...

Ni dia dua buah buku log biru tu. Yang bawah buku pertama, yang atas buku kedua. :)


Nampak tak tulisan2 yang hodoh tu? Yang atas pen biru, yang bawah pen hitam :)

Kalau terror, cer teka babak ni ada dalam bab berapa? hehe :)


Hah yang ni pulak, bab berapa? hihi ;)


Okey, abaikan tulisan2 yang cantik tu ye? Tengok gambar aje. hehehe. Readers aku masa ni, opkos bebudak kelas. Rajin betul diorang baca karya aku yang cincai ni. Ouchhh... terharu guling2. T___T

Lepas tu, kawan baik aku Fatin bermurah hati nak hadiahkan 2 lukisan untuk aku. Lukisan khas Zafril dan Qarissa. Ni lah gambarnya. Elok lagi dalam simpanan aku tau? :) *ekceli aku pun dah hampir lupa yang gambar ni wujud. kekekeke... :P

Masa ni belum kawen. Si Fatin suka sangat scene ni. Kalau terror, tekalah. hihihi. :P

Yang ni pulak lepas dah kawen. Cer tengok tu... Qarissa pregnant. Ouhhh... T___T

Novel versi buku ni siap dalam 2 minggu sebelum final exam tahun 2009. Heh, nak exam sempat tu menulis. Orang ingat buat nota, rupanya tulis novel. Erks. Jangan gitau mak kita ye? Ceh gediks lak ko ni... ngeeee....

Lepas je habis SPM, aku pun mulakan projek untuk manuskrip penuh. Daripada karya yang cuma ditulis dalam buku log, aku taip kat microsoft word. Daripada kisah yang pendek, aku kembangkan lagi, tambah gula, garam, ajinomoto dan sedikit esen vanila (ouh, ignore if salah ye). Ada scene dalam buku yang takde dalam ms, dan ada scene dalam ms yang takde dalam buku. Banyaklah jugak rombakan dan penambahan yang aku buat. Penambahan karakter pun ada.

Dan selepas 3 bulan, siaplah manuskrip penuhnya. Perap dalam sebulan, barulah ada keyakinan nak hantar kat publisher. Publisher yang dipilih? No need to ask, opkos lah Kaki Novel kan? :)

Okey, sekarang kita kenal watak2 dalam novel ni pulak ye...

“Maaflah... saya bukan nak mengurat. Cuma macam pernah jumpalah...” - Adam Zafril.


“Eh awak ingat, saya teringin sangat nak naik kereta ni? Boleh jalanlah!” - Qarissa Puteri.


“Kalau betul Ril suka Risa, uncle restu. Cuma tinggal tiga minggu je lagi tempoh hukuman Risa. Jadi uncle nak, dalam masa tiga minggu ni Ril cuba pikat Risa. Gunakan peluang ni sebaik mungkin.” - Dato' Rashid.


“Risa boleh enjoy cara lain. Misalnya, pergi shopping dengan kawan-kawan. Bukan ke lebih seronok kalau Risa shopping dengan duit hasil titik peluh Risa sendiri. Itu je yang papa nak. Supaya Risa tak terpesong jauh.” - Datin Rosiah.




“Sejak ayah dia meninggal setahun yang lepas, Zafril dah jadi ketua dalam keluarga kecil umi ni. Dia memang anak yang bertanggungjawab. Dia dah tak benarkan umi kerja sebab katanya, dia akan tanggung semuanya. Tak pernah sekalipun dia cerita pada umi tentang mana-mana perempuan. Tapi bila umi dengar dia sebut nama Risa, umi tahu anak umi tu dah jatuh cinta. Umi tak halang dengan siapa pun dia nak kahwin. Tapi umi harap sangat, biarlah orang tu tahu jaga anak umi tu dengan baik. Dan umi percaya, Risa boleh buat, cuma Risa perlukan masa.” - Fatimah.


“Pernahlah jumpa sekali dua. Tak adalah baik mana orangnya. Teruk betul taste Qarissa!” Marina.


“Kenapa you tak datang cari I? You tahu I ada kat mana, kan? Tapi kenapa you terus menyepikan diri? Atau I memang dah tak ada makna dalam hidup you langsung?” - Suzana.


“Abang Ril nak ke Paris? Leza nak ikut!” - Aleza.


“Qarissa, I datang sebab nak mintak maaf dengan you. I tahu I dah buat silap dengan you. I...” - Ikhwan.


“Fini tak tahu Kak Risa tinggal kat mana kat sana. Mungkin kat rumah Kak Salma. Abang tanya Kak Salmalah.” - Shafni.


“Risa, jom teman aku jalan-jalan. Bosanlah duk kat rumah aje...” - Salma.


Ni antara watak2 penting dalam KPH. Watak2 yang mungkin takde makna bagi orang lain, tapi bagi aku sangatlah mendalam maknanya. Karya pertama, mestilah semuanya bermakna, kan? :)




“Jangan ungkit lagi kisah dulu. Semua tu dah tak ada makna lagi. Yang penting sekarang ni, Risa dah berubah. Abang bangga ada isteri macam Risa,” tutur Zafril ikhlas. Satu lagi kucupan hinggap di dahi Qarissa. Hanya Allah yang tahu betapa dalam cintanya buat Qarissa.





InsyaAllah kalau takde aral melintang, aku akan turun KL untuk sign novel. Tak tahulah ada ke tak yang nak beli. Risau yang amat amat amat amat amat dah ni. hehehe.




Sama2 kita nantikan KPH dalam versi cetak ye? Tak lama aje pun lagi. Okey? Okey? Sayang korang sangat2! hehehe :)



~end





5 comments:

Aziela said...

You know I'll buy it kan. Kalaupun x dapat jumpa Ayu, tapi akak pasti akan beli kat bookshop... Among the first novel yg akak excited nak beli.

[AYUMI SYAFIQAH] said...

Terima kasih kak Aziela :)

Anonymous said...

bulan 6 yek.. x sabar akak nak g beli... :-)

* kak nazalina

[AYUMI SYAFIQAH] said...

hehe.. mekasih kak :)

Anonymous said...

Best novel akak ....saya pon baru form three Dan Cuba untuk jadi macam akak....saya terkejut bila akak tulis novel pakai buku log....saya yg mula2 pakai laptop Dan x sanggup nak tulis ni terus Cuba nak sambung bila tengok semangat akak....teruskan usaha Dan teruslah berkarya.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...